مقالات

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

متخصص ترمیمی و زیبایی کیست و چه کاری می کند؟

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی پس از گذراندن دوره ی دندانپزشکی عمومی در دانشکده ی دندانپزشکی، سه سال دیگر نیز به آموزش تخصصی در مورد اسیب های دندان و تشخیص و پیشگیری  و درمان آن ادامه میدهد تا بیماران خود را از خطرات احتمالی ای که آسیب دیدگی دندانها (چه جزئی و چه کلی) برای سلامتی انسان به وجود می آورد، آگاه سازد و چه از نظر ظاهری و چه عملکردی دندانها را پایش، مدیریت و درمان کند.

دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی آموزش دیده تا انواع و اقسام آسیب های وارده به نسج دندان را برطرف یا ترمیم کند و می کوشد ترمیم دندان را به شکلی هنرمندانه و هماهنگ با سایر دندان ها به شکلی طبیعی انجام دهد.

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یک هنرمند است که علم و هنر را با هم ترکیب می‌کند. این دندانپزشک متخصص برای اینکه بتواند در روند حفظ کارایی، عملکرد و زیبایی دندان موفق باشد، از ابزارها و روش های مختلفی استفاده می‌کند.

«ترمیم دندان» و «زیبایی دندان» دو بخش اصلی این تخصص هستند که نه تنها از هم جدا نیستند بلکه گاها به یک اندازه مهم بوده و با هم در آمیخته اند. امروزه دندانپزشکی ترمیمی با دندانپزشکی زیبایی ارتباط بسیار نزدیکی دارند به طوری که اکثر افراد در جهت اصلاح طرح لبخند از دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بصورت مشترک استفاده می کنند.

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی نوعی پیشگیری و یا درمان پوسیدگی ها و شکستگی های دندانی است که توسط مواد دندانپزشکی ترمیم یا کامل پوشش داده می شود.

در دندانپزشکی ترمیمی سعی می شود در هنگام ترمیم ، شکل ، عملکرد و یکپارچگی دندان ها و ارتباطشان با بافت های نرم حفظ گردد

موارد تجویز دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

به طور کلی دندانپزشکی ترمیمی بر اساس 3 نیاز تقسیم بندی می شود :

  • پوسیدگی دندان
  • دندان‌های تغییر رنگ یافته ، شکسته یا بد رنگ
  • تعویض ترمیم‌های قبلی
دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی

بسته به نوع پوسیدگی درمان های دندانپزشکی ترمیمی متفاوت است ، در هر حال ترمیم پوسیدگی دندان وابسته به نوع پوسیدگی و محل قرار گیری پوسیدگی مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

درمانهایی که متخصصین ترمیمی زیبایی به بیمارانشان اراِئه میدهند از مستقیم و غیر مستقیم شامل موارد زیر میشوند:

بلیچینگ دندان (Tooth bleaching)، ونیر دندان (Dental veneer)، ونیر کامپوزیت دندان(composite veneer) ،

اینله و انله دندان (Inlay and Onlay)، باندینگ دندان (Dental bonding)، تراشیدن و شکل دادن مینای دندان (Enameloplasty)، کاشت ایمپلنت دندان (Dental implant)، لمینت دندان(Dental laminate) .

مزایای دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی طیف گسترده ای از مزایا را برای افراد در هر سنی ارائه می دهد. به عنوان مثال:

  • سلامت دهان و دندان را بازگرداند
  • جویدن را بهبود بخشد
  • درد دندان را مرتفع کند
  • خطر مشکلات دندانی را در آینده کاهش دهد
  • و از همه مهمتر لبخند را بهبود بخشد

 

خطرات عمل دندانپزشکی زیبایی دندان

این درمان از بی خطر ترین انواع درمانهای دندانپزشکی است ولی احساس ناخوشایند کوتاه مدت عمومی پس از درمان شایعترین عارضه این درمان به حساب می آید که رضایت پس از دیدن نتیجه به صورت قطعی این احساس ناخوشایند را به سرعت از بین میبرد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *