مقالات

ایمپلنت و ایمپلنتولوژی

ایمپلنت

ایمپلنتولوژی شاخه ای از دندانپزشکی است که به ایمپلنت های دندانی اختصاص یافته است و اقداماتی را پیشنهاد میدهد که بیمار پس از از دست دادن دندانهای خود ، باز هم بتواند از قابلیتهای دندانهای خود اما با قطعات زیست سازگار استفاده کند.

این اقدامات شامل جراحی، باز کردن لثه و دسترسی به استخوان و کار گذاشتن پیچ های تیتانیومی و قطعات پروتزی و روکش دندان میشود.البته که این جراحی بسیار طولانی تر از چند وصف ساده است.

ایمپلنتولوژیست کیست؟

همانطور که در علم دندانپزشکی رشته های مختلفی مثل اندو، پریو و متخصص زیبایی و ترمیمی وجود دارد و هر رشته هم متخصص خاص خود را دارد ، رشته ی ایمپلنتولوژی هم متخصص خود را دارد.

ایمپلنتولوژیست همانند باقی تخصص ها در ابتدا در دانشکده ی دندانپزشکی دوره ی هفت ساله ی عمومی را طی میکند و پس از آن سه تا چهار سال صرف یادگیری پیچیدگی های عملهای مختلف جراحی فک می کند تا به کمک مهارتها ، مطالعات و دانش خود به کمک بیمارانی بشتابد که دندانهای خود را از دست داده اند و نیاز به جایگزینی دندانهای خود با قطعات نوین و پیشرفته دارند.

قطعات ایمپلنت تایتانیوم

چرا قطعات ایمپلنت تیتانیوم هستند؟

به این دلیل از تیتانیوم در ایمپلنت استفاده میشود که استخوان به دلیل وجود تخلخل های تیتانیوم به راحتی میتواند در اطراف و درون آن پیشروی کند و فرآیند استخوان سازی با سرعت انجام شود. برای داشتن درمان کامل پس از جراحی ایمپلنت، باید فرآیند استخوان سازی کامل شود که این امر مستلزم  گذشت میانگین زمانی دو ماه و نیم است ( البته این زمان بستگی به نوع استخوان فک و محل قرارگیری ایمپلنت در استخوان بیمار و مهارت دندانپزشک هم دارد و اینکه نیاز به جراحی های بیشتر مانند سینوس لیفت باشد یا خیر)

چه کسانی می‌توانند ایمپلنت کنند؟

  • سلامت عمومی مطلوب
  • داشتن بافت سالم و کافی استخوان برای نگهداشتن ایمپلنت
  • لثه سالم و بدون عفونت و بیماری

نحوه ایمپلنت

انواع جراحی Implant

FRESH SOCKET

در این نوع جراحی تمامی مراحل کاشت، اعم از خارج کردن دندان پوسیده و خراب تا قرار دادن فیکسچر در استخوان فک طی یک جلسه انجام می‌شود (مدت درمان بسته به نوع استخوان فک ، شش ماه می باشد)

IMMEDIATE LOADING

در این نوع جراحی تمامی مراحل کاشت اعم از قراردادن فیکسچر ، پروتز( اباتمنت)  و روکش در یک روز انجام می شود، به همین دلیل به آن ایمپلنت گذاری فوری نیز می گویند.

Surgical guide

در این نوع جراحی بدون نیاز به برش لثه ایمپلنت بار گذاری می شود. به این صورت که پزشک از قبل یک راهنما از فک بیمار تهیه کرده و جراحی را به آسانی بدون نیاز به برش لثه انجام می دهد.

Flapless

در این نوع جراحی نیاز به برش لثه نمی باشد و دریلینگ از روی لثه انجام میگیرد و ایمپلنت بارگذاری می شود.

 

دو مرحله‌ای

در ایمپلنت دو مرحله‌ای ابتدا در یک جلسه پایه یا فیکسچر ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می‌شود و بعد از گذشت چند ماه یعنی زمانی که استخوان و فیکسچر به هم جوش خوردند، نوبت چسباندن روکش دائمی بر روی آن می‌شود.این روش برای افرادی استفاده میشود که تراکم استخوان بالایی ندارند و باید فرآیندهای پیوند استخوان برای استخوان سازی بیشتر برای انها انجام شود

روش ALL ON 4

کاشت دندان با تکنیک All on 4 یک روش پیشرفته در ایمپلنت‌گذاری دندان‌هاست که برای ترمیم کامل دندان‌های فک بالا یا فک پایین استفاده می‌شود. در این روش، با استفاده از چهار ایمپلنت، کلیه دندان‌های بالا یا پایین جایگذاری می‌شوند. این ایمپلنت‌ها به صورت استراتژیک در استخوان فک یا دهان جایگذاری می‌شوند تا بهترین ثبات و پشتیبانی برای دندان‌های مصنوعی فراهم شود. این روش امکان ترمیم دندان‌های مفقود را با استفاده از تعداد کمتری ایمپلنت و در زمان کمتری نسبت به روش‌های سنتی فراهم می‌کند.

 

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *